Pages

Monday, April 30, 2018

Turun 5kg

Dalam post awal-awal tahun dulu ada aku cakap nak singkirkan azam untuk kuruskan berat badan. Tapi rasa macam badan makin berat. Nak berpijak di bumi nyata pun rasa tersiksa sebab tumit selalu sakit-sakit.  Dalam instagram ada la aku follow mereka yang menjalankan pemakanan sihat untuk  menurunkan berat badan. Tapi takde la aku join program diet dorang sebab  perlu bayar.

Makanya aku pon  start la membaca post-post yang dorang share dekat instagram. Walaupun bukan secara keseluruhan. Aku ambil input sikit-sikit dari setiap orang. Combinekan dan follow la cara-cara yang betul sikit demi sikit. Alhamdulillah sehingga kini dah berjaya turun 5kg. Walaupun ambil masa yang agak lama. 

1 Januari 2018, berat aku adalah 85.9kg. Dan sekarang berat aku 80kg. Dah bulan April baru turun 5kg kan. Secara tepatnya, 5.9kg la.  Aku pun takde la diet secara drastik. Masa awal-awal tu aku cuba elakkan makan malam. Kadang-kadang sebelum tidur pun duk kunyah-kunyah lagi.  Masa tu berjaya la turun 1kg jadi 84.9kg. 

Bulan Februari aku cuba elakkan minuman manis pulak. Yang ni susah sikit. Aku suka minum nescafe. Mula-mula nak stop nescafe memang sakit kepala sikit. Tapi dalam 2 minggu aku minum gak secawan.  Setiap pagi biasanya memang minum air manis. Dan lagi satu kami (me and my husband) memang suka minum kat kedai. Sebab time tu la biasanya dapat borak-borak dan cerita macam-macam lama sikit. Maklumlah laki kerja malam.  Masa ni dapat turunkan berat ke 82.7kg.

Nanti aku share lagi  pasal kisah diet aku. Hopefully berjaya la dapat ideal weight. Doakan aku yer.

No comments:

Post a Comment