Pages

Thursday, August 23, 2018

"Kalau Kau Menjadi Aku, Aku Yakin Kau Mengerti"

"Kalau kau menjadi aku, aku yakin kau  mengerti"

Pernah dengar kata-kata di atas? Pernah dengar nama Jibam? Kata-kata ni aku petik dari novel Jibam. Tapi aku bukan nak buat sinopsis cerita Jibam ni. Cuma sekadar nak bercerita mengenai kata-kata hikmat ni.

Masa aku kecil, aku digolongkan sebagai kanak-kanak yang periang. Punyai ramai kawan terutama lelaki. Kawan perempuan ada, cuma tak berapa ramai. Lagipun budak perempuan cepat nangis. Hahaha... gembeng sungguh la. Walaupun aku perempuan, aku bukan jenis yang sikit-sikit nak nangis. Sebab tu aku suka berkawan dengan budak lelaki. Dorang tak banyak songeh.

Tapi semuanya berubah when i hit my puberty. Aku jadi seorang yang sangat pemalu dan pendiam. Duduk jer dalam bilik berkurung. Langsung tak berminat nak keluar rumah. Malu yang melampau.  Kadang-kadang tu malu tak bertempat.   Aku jadi seorang yang sangat pasif. Langsung tak pandai nak bersosial.

Tapi aku bersyukur sangat sebab parents aku hantar aku pergi boarding school. Aku sekolah asrama  start dari form 1. Tu pun dah berapa bulan sekolah harian, barulah sekolah asrama panggil. Kenapa bukan awal-awal? Yang ni cerita lain. Aku sebenarnya first batch sekolah asrama tu. Masa mula-mula dapat surat daripada sekolah tu, actually sekolah tu masih dalam pembinaan. Belum siap sepenuhnya. Tu yang kena pegi sekolah harian dulu. Ada kawan aku tu, tak pergi sekolah langsung sebab katanya tunggu sekolah siap. Aku pun tak ingat bulan berapa baru sekolah asrama tu panggil.

Sekolah ni tak jauh pun dari rumah aku. Lebih kurang setengah jam juga la masa perjalanan. First batch la katakan. Sekolah pun macam padang jarak padang terkukur. Tak banyak kemudahan lagi. Aku ingat lagi roomate aku budak KL cakap tempat ni macam desert. Aku iyerkan jer la. Budak kampung kan. Ntah paham ke tak desert tu apa. Hahaha...

Start dari sekolah asrama tu la aku pandai sikit nak berkawan. Tahap keyakinan diri tu ada la meningkat sikit. Kalau  tak, nak cakap ngan kawan pun macam ada emas dalam mulut.  Nak cakap ngan kawan perempuan pun takut apatah lagi ngan kawan lelaki. Boleh tak bayangkan camner aku punya tahap keyakinan masa tu.

Satu lagi, orang yang pasif macam aku ni terlalu banyak pikir apa yang orang pikir pasal kau. Kita terlalu takut orang terasa hati dengan kita. Dan kita terlalu menjaga perasaan orang daripada menjaga perasaan sendiri. Bila one of my colleague cerita pasal anak dia yang malu tak bertempat ni, aku paham macam mana perasaan anak dia.  Dan aku masih ada perasaan macam ni. Cuma tak seteruk dulu.

Pernah di satu tahap, aku rasa aku tak berguna sangat. Langsung tak dapat nak membantu orang sekeliling. Aku rasa aku tak lawa. Dah la tak lawa, tak pandai nak bagi idea. Even kalau dalam group, aku rasa aku cuma penyumbang kepada ahli yang ramai jer. Tapi rasa useless sangat.  Sampaikan masa tu aku pikir why do i exist in this world if i can't  gift benefits to others.  Tapi takder la rasa sampai  nak bunuh diri. As i grew older, banyak pengalaman yang dah aku lalui.  Pengalaman lebih mendewasakan kita. Pengalaman membuatkan kita lebih matang dan berfikiran lebih positif.

Aku banyak struggle dengan diri sendiri. Aku suka tengok kawan-kawan yang boleh bercakap dengan lancar depan orang ramai. Aku kagum dengan orang yang boleh berbahas dan berpidato.  But, everybody has their own  strengths and weaknesses.  Bila kita memahami kelebihan dan kekurangan ni, kita akan appreciate others betterTry to put yourself in other's shoes. Sama la juga seperti "kalau kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti".

Harap-harap sampai la apa yang aku nak sampaikan ni.








No comments:

Post a Comment