Pages

Monday, December 18, 2017

Lempeng Gelembung, Roti Puri, Tumpi

Lempeng gelembung, roti puri, tumpi. Benda yang sama cuma nama jer berbeza. Masa kecil-kecil dulu, aku panggil lempeng gelembung sebab bentuk dia yang menggelembung bila dimasak. Bila dah besar, tinggal di kawasan yang banyak kedai mamak. Aku tengok dia masak roti ni sebiji macam mak aku buat. Rupanya dorang panggil roti puri. Bila aku kahwin dengan laki aku which is orang sabah, mak dia pula masak macam ni juga. Eh, ni macam mak aku buat. Tapi dorang panggil tumpi. Cuma mak mertua aku letak gula di sekeliling lempeng ni dan kelim. Buat lempeng ni tak susah. Cuma perlu 3 bahan jer.

Bahan-Bahan:

Tepung gandum
Garam secukup rasa
Sedikit minyak masak

Mak aku dulu ajar guna minyak panas. Tapi aku jenis nak cepat, guna minyak masak pada suhu bilik jer. Pastikan doh tak terlalu keras atau lembik. Masa mula-mula aku buat, memang tak reti lagi nak sebatikan bahan-bahan. Selalu jer keras. Well, practice makes perfect. Cewah, riak pula dia. Kikiki... Masa nak goreng tu, pastikan minyak betul-betul panas tau. Kalau tak, tak jadi gelembung tu.

Untuk pencicah, korang boleh pelbagaikan. Kalau ada lauk semalam yang tak abis, boleh la dijadikan pencicah. Kari, sardin, sambal, gula pun boleh. Apa-apa yang boleh diterima oleh tekak korang. Nak makan macam tu pun boleh. Sungguh enak dimakan begitu saja. Pinjam tagline Gardenia. Ahaks. Ok, korang. Selamat mencuba!!!

Abaikan la kuali aku yang tak semenggah tu

Ada yang elok kejadiannya bulat terbentuk. Ada juga yang leper. Ada yang bulat tapi jadi leper sebab kena sepit.

No comments:

Post a Comment