Pages

Tuesday, December 12, 2017

Taklimat Pencegahan Kebakaran

Alhamdulillah rasa bersyukur sangat bila dijemput untuk menghadiri taklimat ni. Mula-mula dapat emel daripada bos rasa macam, ala... taklimat kebakaran ke, macam tak best jer. First impression mesti ingat abang bomba yang datang untuk bagi taklimat. Rupa-rupanya penceramah perempuan. Comel molek jer orangnya.

Nama penceramah Cik Nurnabila Huda Khairudin dari Pertubuhan Pencegah Kebakaran (PPK) atau dalam Bahasa Inggeris nya Fire Preventors Society. Sebuah badan NGO yang ditubuhkan untuk memberi kesedaran kepada masyarakat berkenaan langkah-langkah yang perlu diambil untuk mencegah kebakaran.

***************

Di antara intipati yang dapat aku kongsi di sini ialah:

1. Sebab Kebakaran / Tempat Yang Paling Kerap Berlaku Kebakaran

Kebakaran yang paling kerap berlaku adalah disebabkan oleh elektrik. Dan kebakaran yang dilaporkan paling kerap adalah di rumah dan juga kereta berbanding bangunan awam. Ini adalah kerana bangunan awam dilengkapi ciri-ciri keselamatan bagi mengelakkan kebakaran berlaku di mana ada undang-undang yang diwajibkan untuk setiap bangunan awam patuhi. Tetapi tidak pada rumah dan kereta.

2. Nombor Panggilan Kecemasan

Nombor panggilan kecemasan pun ada yang tak tau. Selalu ada iklan kat tv dail 999 untuk panggilan kecemasan tak kira la kebakaran ke, kemalangan ke, kecurian ke. Korang tanam nombor tu elok-elok dalam kepala.

        Talian tetap : 999
        Telefon bimbit : 112 (kalau tak ada kredit pon masih boleh dail. Melainkan kalau bateri dah habis. Tawakal jer la masa tu. Hehe...)

3. Alat pemadam api / Fire Extinguisher

Cara menggunakan alat pemadam api. Mula-mula kena tengok meter. Pastikan penunjuk meter pada aras hijau iaitu normal. Kalau kurang, tekanan adalah rendah. Jadi takde apa-apa yang akan keluar. Kalau tekanan lebih pun merbahaya juga kerana boleh menyebabkan kecederaan pada tangan. Lepas tu baru gunakan cara di bawah iaitu PASS.

Pastikan meter penunjuk dia kat warna hijau

Gambar ehsan google

      

Alat pemadam api yang kat atas ni adalah jenis 1kg. Sesuai diletakkan di dalam rumah dan juga kereta. Jenis di atas merupakan British Standard. Ada AES (Anti Explosion System) untuk release pressure bagi mengelakkan letupan berlaku. Powder dalam alat pemadam api ni kena tukar tiap-tiap tahun untuk yang Sirim Malaysian Standard. Tapi kalau yang British Standard setiap 5 tahun sekali. Tank alat pemadam api ni pon kena tukar juga tau. Tapi yang warna kuning tu tank dia tahan seumur hidup. So, thats why dia boleh buat corak macam-macam.

Kalau dalam kereta, kita boleh letakkan alat pemadam api ni dalam dashboard ataupon dekat poket seat belakang co-driver. Supaya kita senang nak ambil.

Kalau kita nak beli brand Osafe ni, kita kena buat permohonan. So, bila dah sampai masa untuk tukar powder, dorang sendiri yang akan datang ke rumah. Kita tak payah nak susah-susah pegi tempat dorang. Standby duit jer.

4. Smoke Detector / Pengesan Asap


Asap merupakan pembunuh yang paling cepat ketika berlakunya kebakaran. Asap mengandungi haba, racun dan juga kelajuan.

Smoke detector ni alat yang dapat mengesan asap sekiranya berlaku kebakaran. Biasanya kalau kebakaran berlaku, asap akan naik ke atas. Jadi alat ini akan mengesan kehadiran asap.

Alat ni perlu dipasang di siling rumah kerana asap sifatnya akan naik ke atas. Penceramah tu kata kalau asap rokok dia tak detect sebab asap rokok ringan. Jadi belum sempat asap rokok tu naik atas, dia dah hilang dulu.


Penceramah tu kata lagi, kalau nak beli smoke detector ni, pastikan beli yang berkualiti. Kalau  boleh beli yang jenis bateri dan juga yang ada reminder kalau bateri nak habis. Kekuatan bunyi pon penting juga iaitu 90db ke atas. Dan pastikan ada lampu. Macam gambar yang aku share ni brand Osafe dan tahan untuk 25 tahun.

5. Assembly Point / Tempat Berkumpul

Yang ni pon penting gak. Ada satu cerita di mana satu kejadian kebakaran telah berlaku. Si suami, isteri dan anak-anak bertempiaran lari untuk selamatkan diri masing-masing. Dorang dapat selamatkan diri. Bila dah keluar, tak jumpa ahli keluarga. Tapi masuk balik sebab nak cari ahli keluarga masing-masing. Yang mana pada akhirnya mereka semua mati di dalam kebakaran tersebut.

Kat sini nak bagi tau betapa pentingnya tempat berkumpul tu. Jadi, pakat-pakat la dengan ahli keluarga kalau berlaku kebakaran, pilih satu tempat yang paling selamat untuk berkumpul.

Lain-lain

1. Kalau berlakunya kebakaran, korang kena break glass ni. Pastikan korang dah tau benda ni diletakkan kat mana. Kalau tak, takde orang yang akan tau. Tapi kalau kebakaran kecil dan kita dapat padam api, tak payah la korang pandai-pandai nak pecahkan.


2. Penceramah ada share satu kejadian kemalangan yang menyebabkan kebakaran kereta. Perkara pertama yang korang kena buat adalah call bomba. Seterusnya, tahan bas/lori/teksi. Ini adalah kerana kenderaan awam memang sepatutnya ada alat pemadam api. Sebab ada undang-undang yang mewajibkan sebagai langkah mencegah kebakaran. Seriously, aku memang tak tau pon pasal ni.

***************

Terima kasih kepada pihak Pertubuhan Pencegah Kebakaran di atas inisiatif ini. Banyak ilmu yang aku dapat.


No comments:

Post a Comment