Pages

Wednesday, November 22, 2017

Circle : Two Worlds Connected Korean Drama

Gambar ehsan dari google

Ok, nak review sikit drama ni. Cerita ni berunsur science fiction. Kalau yang malas berfikir, tak payah tengok cerita ni. Nanti sakit kepala korang. Mula-mula tu malas juga aku nak tengok. Tapi dah start tengok beberapa episod membuatkan kita nak tau apa yang jadi seterusnya.

Jalan cerita:

Ceritanya bermula apabila 2 adik beradik kembar tak seiras ni (Kim Woo Jin & Kim Beom Gyun) dan bapak dorang terjumpa dengan alien. Alien ni pulak jelmaan manusia dalam bentuk tubuh seorang wanita. So, bapak dorang bawak balik alien tu dan tinggal bersama-sama mereka. Ok time ni zaman kanak-kanak dorang. Kali terakhir mereka lihat bapak dorang masa bapak dorang bawak perempuan alien tu tinggalkan rumah. Jadi Beom Gyun rasa dendam ngan perempuan alien tu.

Tahun 2017 - Projek Beta
Kim Woo Jin dah besar dan belajar di sebuah kolej. Dekat kolej ni ada terjadi suatu perkara yang pelik dimana beberapa siri kejadian bunuh diri dikalangan pelajar-pelajar. Malangnya kejadian tersebut dikaitkan dengan abangnya iaitu Kim Beom Gyun. Dalam masa yang sama seorang pelajar perempuan iaitu Han Jung Yeon cuba menyiasat kejadian bunuh diri tersebut.

Tahun 2037 - Dunia baru
20 tahun selepas kejadian bunuh diri bersiri tersebut. Dalam tahun 2037 ni, dunia terbahagi kepada dua kawasan iaitu dunia normal dan dunia pintar. Dunia normal mempunyai pencemaran udara yang teruk dan kadar jenayah yang tinggi. Manakala dunia pintar mempunyai udara yang bersih dan kadar jenayah sifar. Sehingga la terjadinya pembunuhan di dunia pintar tersebut menyebabkan detektif Kim Ji Hyuk ingin menyiasat dan masuk ke dunia pintar tu.

Ok, cerita agak complicated sikit. Nak dijadikan cerita, Kim Ji Hyuk adalah Kim Beom Gyun. Manakala Han Jung Yeon adalah perempuan alien yang Woo Jin bagi nama Byul masa dia kecik.

Secara ringkas:
Kisahnyer adalah berkaitan dengan teknologi yang dibawa oleh Byul berkenaan dengan ingatan manusia yang boleh direkod dan dipaparkan dalam bentuk visual. Ingatan yang tidak diingini boleh dipadam jika tak mau. Di sini yang menyebabkan konflik di mana teknologi tersebut yang menyebabkan wujudnya dua dunia.

Di akhir cerita kita akan dapati yang Woo Jin yang sebenar dah lama mati. Yang wujud pada zaman tu cuma klon dia jer. Ralat sikit kat part ni. Haha...

Kalau korang nak tau secara detail, better korang tengok sendiri. Mula-mula memang tak berapa nak paham. Tapi lama-lama akan terungkai setiap persoalan. Agak berat sikit la untuk tontonan yang kalau nak santai-santai tu.

Hmmm 3/5 bintang sebab agak berat untuk aku. Tapi anak aku tengok gak.



No comments:

Post a Comment