Pages

Tuesday, November 21, 2017

Kuasa Sedekah

Sudah acapkali kita dengar di mana-mana  tazkirah, ceramah, kata-kata nasihat tentang kelebihan bersedekah.

Aku nak cerita sikit pasal kuasa sedekah yang pernah aku alami sendiri.

Kisah pertama:
Masa tu dah nak dekat raya. Kami yang kerja gomen ni Alhamdulillah setiap tahun dapat bantuan kewangan RM500. Masa tu terdetik nak sedekah kat parents. Lalu aku transfer la RM100 kat mereka. Niat tu macam tarik tali gak. Kalau bagi RM100, tinggal RM400 jer la kata aku dalam hati. Tapi aku berjaya juga lawan bisikan-bisikan yang tak berapa bagus tu.


Kebetulan ofis kami ada buat anjuran untuk menerima sumbangan bagi mereka yang layak sempena untuk menyambut hari raya. Dan aku adalah salah seorang yang terpilih. Masa aku terima sampul duit raya tu, aku tengok banyaknyer helaian-helaian note RM50. Allahuakbar menangis aku masa tu. Aku sedekah RM100, aku dapat balik RM500.

Kisah kedua:
Kalau yang kerja gomen mesti tau tarikh gaji adalah mengikut peristiwa/perayaan. Masa tu memang duit hampir kering. Pening kepala pikir mana nak cari sumber. Maklumlah jarak untuk terima gaji seterusnya agak lama. Aku ingat lagi pagi tu aku sedekah kat sorang budak ni RM5. Hari sebelumnya ada diedarkan sampul surat untuk kutipan sumbangan. Kalau dulu ada duit sikit, memang aku takkan bagi. Sekarang, aku cuba sedekah walaupun sedikit setiap kali kutipan dibuat. Bila dah sedekah, duit dalam tangan dah habis. Mana nak cari duit belanja anak sekolah, duit minyak kereta. Memang aku tawakal jer. Aku cakap dalam hati, rezeki Allah yang bagi. Yang penting usaha.


Aku ada banyak akaun bank. Tapi semua ada sikit-sikit. Tak boleh keluar pon. Jadi pagi tu aku ingat nak transfer la singgit dua antara akaun aku supaya boleh keluar kat mesin atm. Ok, RHB ada la tak sampai RM10 pon, CIMB pon lebih kurang. Kalau transfer kat Maybank masing-masing kena cas RM0.53 kalau pindahan dibuat secara instant. Ok la janji dapat keluarkan RM10 pon jadi la. So, aku buka la Maybank nak tengok baki, kot-kot la boleh campur-campur jadi RM10. Bukak2 jer M2U, terkejut aku tengok angka yang terpapar. Aku gosok-gosok mata aku banyak kali. Betul ke ni?. Tengok transaction history ada tulis transaksi dari insurans. Ya Allah Alhamdulillah. Aku pegi toilet nangis kesyukuran. RM2k lebih. Insurans yang aku terminate dulu dah kembalikan duit aku.

Kesimpulannya kat sini janganlah takut-takut nak bersedekah. Setiap rezeki kita ada rezeki orang lain. Rezeki kita tidak akan kurang dengan bersedekah. Malah akan bertambah. Janji Allah itu pasti.

Nota kaki:
Kerja gomen - Kerja kerajaan (loghat orang Perak)

No comments:

Post a Comment