Pages

Monday, November 20, 2017

Terminate Loan ASB RHB

Loan ASB ni dah lama aku buat. Semenjak tahun 2011 lagi. Masa tu bayaran bulanan RM66 untuk tempoh 20 tahun. Aku buat loan sebanyak RM10k jer. Semenjak GST dipraktikkan di Malaysia, bayaran bulanan meningkat ke RM72.

Tujuan asal aku buat loan ni sebenarnya untuk menabung secara paksa. Yer la, kalau sendiri nak menabung, memang susah sikit la kan. Lagi-lagi kalau disiplin tu rendah. Setiap awal tahun, memang kerja aku beratur kat bank untuk keluarkan dividen ASB ni. Memang membantu sangat-sangat untuk bayar yuran sekolah anak.

Tapi, lately dividen ASB semakin menurun. Tapi tu bukan sebab utama untuk aku terminate. Sebenarnya aku nak bebaskan diri dari sebarang hutang-hutang yang menyebabkan aku perlu buat bayaran secara bulanan. Dalam bahasa mudah, aku tak nak komitmen bayaran bulanan lagi. 

Ok, meh aku cerita prosedur yang aku lalui untuk terminate loan ASB ni:

Aku pergi RHB kat Presint 8. Dekat kaunter yang ambil nombor tu, cakap nak terminate loan ASB. Terus dia bagi borang. Lepas isi borang, dia akan bagi nombor giliran. Bila nombor kena panggil, kat kaunter tu bagi jer kita punya IC/Mykad. Lepas tu dia tengok sistem dia zup zap zup zap dia kata "akak bulan depan bayar untuk 1 bulan punya bayaran. Lepas tu terminate dah." Dia kata kita akan buat pengiraan dan lebih kurang 1 bulan, duit belen akan masuk dalam akaun ASB. Thats it! Senangnyer urusan aku. Haha...

Aku takde la dapat banyak. Lebih kurang RM1650.84 jer. After 2 weeks duit masuk, aku received insurans untuk loan ASB tu pulak. Insurans lak lebih kurang RM85.70.

Orang RHB tu takde lak tanya kenapa aku nak terminate loan ASB. Macam tau-tau jer aku taknak cerita. Terima kasih la sebab menghormati privacy saya yer Encik Bank. 

Kalau korang tanya macam mana nak kira, sorry aku tak tau. Sila tanya Encik Bank. Lega dah, setel satu part. Another part to setel.

No comments:

Post a Comment