Pages

Friday, January 12, 2018

Donut gebu

Resepi donut ni aku dapat daripada daridapuraida.blogspot.my 

Bahan-bahan:

Bahan A
1 peket yis kering 
2 sudu susu pekat  
1 cawan air suam
2 sudu gula     

Campurkan bahan-bahan di atas dan biarkan kembang.

Bahan B
4 cawan tepung gandum
2 sudu besar marjerin
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh garam

Ramaskan bahan-bahan di atas dengan jari sehingga sebati. Bila bahan A dah kembang, masukkan bahan A kepada bahan B sehingga jadi seperti doh. Masa aku buat hari tu, doh macam keras sikit. Mungkin sukatan aku tak berapa tepat. Jadi aku ada tambah sedikit air dan juga sedikit minyak. Biarkan doh lebih kurang 30 minit sebelum kita terap jadi bentuk donut. Sebelum terap tu, doh yang dah naik kita uli sekali lagi. Lepas tu barulah buat bentuk-bentuk yang kita suka.


Ni sebenarnya bulat-bulat selepas buat bentuk donut. Jadi yang bulat bahagian tengah donut tu, aku asingkan dan goreng bagi si adik makan. Sesuai sangat ngan mulut budak-budak nak ngap.

Separuh aku buat bentuk donut, dan separuh lagi buat bentuk bulat. Masa nak goreng, aku leperkan bentuk bulat tu sikit. Sebab hubby lebih suka bentuk macam tu.

Bila dah siap goreng, bolehlah korang tabur gula. Tapi aku tak suka letak gula sebab tak nak rumah bersepah. Nanti boleh mengundang semut. Paham-paham jer lah budak-budak suka makan sambil jalan-jalan, tak pun duduk depan tv.

Hubby pulak makan cicah dengan susu. Manakala aku pulak makan cicah sambal. Macam tu la kalau ikut selera masing-masing.

Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment