Pages

Saturday, January 13, 2018

Kuey teow goreng sedap

Rasa nak tergelak pulak buat tajuk macam tu. Sebenarnya sedap kat tekak aku jer la. Bukan senang nak masak sedap-sedap ni kan. Ok bahan-bahan yang aku guna sangat mudah.

Bahan-bahan:

1 peket kuey teow
3 ulas bawang putih - tumbuk lumat
4 ulas bawang merah - tumbuk lumat
2 sudu besar cili boh
2 sudu besar sos cili - aku guna sos cili Kimball
4 sudu besar kicap manis - kicap Jalen (warna merah)
2 sudu besar kicap masin - kicap Jalen (warna hijau)
1/2 kiub ayam - kiub ayam Knorr
1 biji telur
Fishcake - optional (boleh letak udang, sotong dan lain-lain)

Kalau nak pedas, boleh tambah cili padi. Untuk kicap tu, boleh kurang atau tambah ikut kesesuaian tekak masing-masing. Aku tak letak garam sebab rasanya dah cukup.

Ni la hasilnya. Anak aku makan bertambah. Memang sedap betul la tu. Hehe...

No comments:

Post a Comment