Pages

Tuesday, January 30, 2018

Mak kau hijau

Hahaha... aku tak tau datang dari mana ayat mak kau hijau ni. Tapi ayat ni dah famous. Tapi bukan pasal ni aku nak cerita sebenarnya walaupun tu tajuk utama.

Setiap orang ada warna kegemaran masing-masing. Biru, merah, hijau, kuning, coklat dan macam-macam lagi. Aku pun tak terkecuali. Masa kecil-kecil dulu warna kegemaran aku adalah warna biru. Kebanyakan baju aku warna biru. Sampai kan mak aku cakap cuba la pilih warna lain pula. Bukan aku tak nak. Tapi warna biru tu jer yang sedap dipandang kat mata aku masa tu.

Bila dah besar sikit, mula nampak warna lain cantik. Tapi kebanyakannya warna yang gelap. Biru gelap, hitam, coklat gelap, hijau tua dan banyak lagi la. Ada sebilangan orang suka warna tertentu sehingga peralatan, baju dan rumah pun adalah warna kegemaran dia. Dia cuma nampak warna tu jer yang cantik. Tapi yang bagusnya, orang macam ni mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan pendirian yang tetap. 

Aku pula jenis yang tak tetap pendirian. Kadang-kadang nampak warna hijau cantik. Kadang-kadang nampak warna pink lak yang menawan. Tapi walau apa pun, kalau orang tanya aku apa warna kegemaran, aku tetap jawap biru. 

Cawan, bekas, papan pemotong, piring yang berwarna hijau kat rumah aku. Ni bila warna hijau nampak cantik di mata aku.

No comments:

Post a Comment