Pages

Sunday, January 14, 2018

Nak kurus? Jangan mimpilah kalau...

Kita sedia maklum bahawa Malaysia di antara negara yang mempunyai ramai penduduk yang mempunyai masalah overweight dan obesiti. Dan aku adalah salah seorang yang termasuk dalam golongan tu. 

Niat nak kurus memang ada. Tapi nak merealisasikan sangatlah susah. Kalau semangat tak kuat, jangan haraplah kau akan kurus. Lebih-lebih lagi tahap kemalasan tu sangat tinggi. Dah macam-macam tips yang aku baca. Dah macam-macam jenis diet aku kaji. Tapi bila semangat dan kemalasan bersatu, memang tak akan berhasil. Lebih-lebih lagi bila orang sekeliling tak menyokong sepenuhnya niat kita.

Aku selalu terfikir, nak diet kena makan makanan berkhasiat. Nak makan makanan berkhasiat kena rajin masak sendiri. Nak masak sendiri kena beli barang mentah sendiri. Aku rasa nak diet tu kena banyak guna duit. Sedangkan aku nak jimat duit. 

Sebenarnya yang aku nak sampaikan kat sini adalah walau apa pun yang kita nak buat, semuanya dari diri kita sendiri. Niat kita, semangat kita. Orang dulu-dulu kata, "nak seribu daya, tak nak seribu dalih". Kalau nak buat sesuatu, biarlah bersungguh. Semuanya terserah kepada diri kita sendiri. Kalau dah banyak sangat alasan, memang sampai ke sudah la tak berhasil. Renung dan fikirkanlah.


Ni antara sarapan yang aku suka ambil dekat ofis. Nescafe dan roti. Jangan haraplah nak kurus kalau macam ni kan. Hehe...

No comments:

Post a Comment